Hårt tempo, förtätade ögonblick i massiv ungdomsshow.
”Show 006 är den sjätte i raden av Pargas stads ungdomssatsningar. Nästan nittio svensk- och finskspråkiga unga är engagerade i en föreställning som stöder sig på sång och dans. Men det finns också en röd tråd och några smart skrivna sketcher. … När det gäller musik och dans har Pargas en tradition att luta sig mot. Bandet är säkert, solisterna över lag bra. Vissa har, så unga de är, röster med ett moget nyanserat uttryck. Avigsidan med att vilja så här mycket är att tempot måste vara hårt uppskruvat. Många låtar körs i veritabla snabbversioner, i värsta fall blir de stympade. Ibland hinner replikeringen inte riktigt med, men det finns också flera exempel på förtätade ögonblick när alla agerande verkar som en enda organism.
Koreografen Sanni Impilä har öga för vad som fungerar för stora grupper, och eftersom man är så många måste snart sagt allt vara koreograferat. … Vilka sekvenser som tilltalar en mest kan bero på ålder och musiksmak. Till exempel Enyas och Nightwishs låtar görs mycket sakkunnigt. … Utanför sångnumren finns en spetsig humor, som syns i de parodiska filmsnuttarna och i sketchen med den galna sagotanten som ställer till det för sagofigurerna som försöker hålla jämna steg med hennes nyredigering av de gamla barnsagorna.”
ÅU/A-C. Snickars, 16.1.12
Hela recensionen
Nuorten iloa ja energiaa
”Hopeanväriset lamee-verhot vain hulmahtelevat, kun melkein 90 kunnianhimoista nuorta Paraisilta, Nauvosta ja Korppoosta pistää pystyyn huumorilla höystetyn Show 006-esityksensä. … Riddo Ridbergin ohjaamassa esityksessä on tiukka tempo ja nuorista koottu The Splectrum -bändi soittaa napakasti. … Esityksen aikana kuullaan nelisenkymmentä hittibiisiä, joista useimmista vain lyhyt pätkä. Olisiko osalle kappaleista voinut antaa enemmän aikaa, jos niitä olisi ollut vähemmän ja/tai joitain kappaleita olisi entisestään lyhennetty ja niputettu potpuriksi? … Tanssinumeroissa on hyödynnetty elementtejä eri lajeista, kuten jazz- ja discotanssista, hip hopista ja jopa baletista. Sanni Impilän koreografioissa ei ole tingitty näyttävyydestä ja tarkkuudesta, vaikka ne on osuvasti suhteutettu esiintyjien kokemukseen. … Puvustusryhmä on tehnyt valtaisan urakan suunnittelemalla ja valmistamalla yli 600 asukokonaisuutta. Esimerkiksi elokuvien hahmoja (muun muassa Aladdin, Kaunotar ja Kulkuri, Nalle Puh, Charlie Chaplin ) demonstroivissa asuissa on oivaltavia ratkaisuja. Mieleenpainuvia olivat myös kekseliäät kauhuasut sekä värikkäät Bollywood-kostyymit.”
TURUN SANOMAT/A. Karhu, 18.1.12
Koko arvostelu
Fartfyllt från Bond till Bollywood
”Skiftande stilarter är någonting som också de sju unga musikerna får lov att tackla, och de gör det hur proffsigt som helst. Flera av dem rycker också in som sångare i olika nummer. … Allra mest tilltalas mitt sinne för humor ändå av de filmsnuttar som visas vid sidan av scenen, och särskilt då de parodier på trailers för filmer och teve-serier som filmteamet under ledning av Rasmus Sumelius och Linus Lassus snitsat till. … Tempot är alltså högt, vilket håller energin uppe och flödet igång, men innebär att man får vänja sig vid att höra bara en del av sångerna. Det vänjer man sig vid och det kompenseras av att det är garanterat medryckande och omväxlande. Tiden flyr och man har inte tråkigt en sekund. Man börjar också vänja sig vid att Pargasungdomarna gång på gång slår en med häpnad och man fortsätter förundra sig över vad allt Riddo Ridberg och hans (upp)växande skara duktiga medarbetare lyckas få ut av sina tonåringar.”
ÅU/B. Rönnholm, 17.1.12
Energi och spelglädje på scenen i Pargas
”Att få närmare 90 ungdomar i åldern mellan 13 och 20 att samsas om en plats på scenen kan inte vara ett lätt jobb, men Riddo Ridberg klarade det också denna gång med glans. Showen var en aggenthistoria blandad med filmteman från de mest varierande filmer från Chaplin via Pocahontas till Bollywood som gav scenen en verklig färgprakt. Bandet spelade skickligt igenom över 40 låtar med ett engagemang som gjorde att publiken lätt började klappa igenom låtarna. Showen visade igen hur man med ett lyckat koncept kan arbeta över språkgränserna, många sketcher gick blandat både på svenska och finska och gav en extra krydda till humorn på scenen.”
YLE/Radio Vega Åboland,16.1.12